Da den virtuelle arbejdsplads blev ‘must have’ for mange virksomheder som følge af corona-pandemiens påvirkning, og det for de fleste typer virksomheder var nødvendigt at tilpasse sig en ny virkelighed, blev det Teams, der følger med Microsoft 365, som introducerede den virtuelle tankegang for mange. Siden har MS Teams været på en hyper vækstkurve, og er blevet den hurtigst voksende applikation introduceret af Microsoft nogensinde.
Uanset Danmark ikke længere betegner corona som en samfundskritisk sygdom, vil mange virksomheder ikke betragte det som en mulighed, at vende tilbage til arbejdsrutinerne fra før corona. Virksomheder har fået fokus på, at finde ud af hvordan en mere hybrid hverdag kan tilføre værdi til arbejdspladsen, og er begyndt og forholde sig mere kritisk til økonomien, der også er forbundet med de forskellige løsninger som understøtter den hybride/fleksible arbejdsplads.
Telefoni er, for langt de fleste virksomheder, et vigtigt omdrejningspunkt i forhold til kontakten med kunderne. Mange cloudbaserede løsninger, leverer virtuelle samarbejdsværktøjer og telefoni indenfor samme løsning, til den hybride arbejdsplads.
Teams er blevet valgt af mange virksomheder, da det virtuelle kommunikationsværktøj var en del af Microsoft 365. Men nu hvor udbuddet af løsninger som understøtter den hybride arbejdsplads er eskaleret, med et utal af 3. parts løsninger, der kan stå alene eller benyttes med Teams, kan virksomheden vælge imellem flere løsninger. Og når man modtager eller sender mødeinvitationer til online-møder, er det i grunden underordnet, om der står…
… på døren til det virtuelle møderum, når bare mødedeltagerne, uanset mødeplatform, har nem adgang til online-mødet via et web-link.
Telefoni udenfor Teams kræver udvidet licensering fra Microsoft. Uanset om man vil anvende Teams alene, med Microsoft 365 Business Voice (Microsofts Phone System) og Microsofts Call Plans hvor der betales til Microsoft for samtaler ud af Teams, eller man vil anvende Teams med en 3. parts telefoniløsning, for at opnå en udvidet funktionalitet og kunne benytte SIP-provider (IP-teleselskab) efter eget valg.
Microsofts egen telefonfunktion i Teams hedder Call Plans. Funktionen kan i princippet benyttes som alternativ til at integrere en 3. parts telefoniløsning. Man bør bemærke, at Call Plans har en række iboende begrænsninger. Fx er der ikke integration mellem fastnet og mobil. Man kan altså ikke, som når man supplerer Teams med 3. parts telefoniløsning, lade sin mobiltelefon indgå i virksomhedens telefonsystem. Call Plans er desuden begrænset i forhold til features, der indgår i mange moderne virksomheders telefonsystemer. Herunder bl.a. integration med egne platforme og systemer, intelligent routing af kald samt nød-omstilling til mobiler i tilfælde af nedbrud på virksomhedens internetforbindelse (tilgængeligheden af Microsoft 365 Business Voice / Call Plans varierer alt efter land/område).
Microsoft 365 Business Voice (Without Calling Plan) havde i 2021, en pris bruger pr. måned på 75,52 kr. ex. moms.
I 2022 blev ovennævnte licens migreret til Teams Phone Standard licens, som har en pris pr. bruger pr. måned på 60,36 kr. ex. moms (Microsofts listepris ved månedsbinding og automatisk fornyelse). Og en pris pr. bruger pr. måned på 50,30 kr. ex. moms (Microsoft listepris ved årsbinding og automatisk fornyelse).
Ovennævnte Microsoft licenser har i Q1/2022 gennemgået en ikke ubetydelig prisstigning.
Er ønsket Microsoft ‘enablet’ telefoni, bør man holde øje med TCO (total cost of ownership) som i de fleste tilfælde viser sig at være højere, end hvis virksomheden ikke bygger telefoniløsning op omkring Teams.
Der er dog flere 3. parts telefoni løsninger som også tilbyder integration til Teams, uden behov for udvidet Microsoft licensering. VINCENTZ AS tilbyder Kombi-brugere i FleXmobility.Cloud inkl. Teams plug-in i brugerprisen, og Microsoft 365 Business Voice licensen er således ikke nødvendig for også at kunne anvende telefoni ud af Teams og tilføre udvidet funktionalitet til brugernes opkaldsflows.
Mitel Assistant, leverer telefoni ud af Teams uden brug af Microsoft Call Plans, og tilfører avanceret opkaldsfunktionalitet fra FleXmobility.Cloud til Teams brugere, uden behov for Microsofts add-on licens, Microsoft 365 Business Voice.
Med Mitel Assistant kan opkald fortages indenfor Teams via; dailpad, directory search eller speed dail og eskaler til et telefonopkald direkte fra en chat.
Opkald til Teams brugere, vil ligeledes drage fordel af avancerede telefoni-funktioner fra FleXmobility.Cloud som omfatter: Forskellige ringestrategier, call flows, IVR’er (tastevalg), ringegrupper, info og kø-svar beskeder, kald i kø, telefonsvarer, opkaldsroutning på baggrund af tilgængelighed. Ligeledes funktionalitet fra udvidet applikationslag tilvalgt FleXmobility.Cloud løsning som fx; kontaktcenter, statestik & rapporter, recording m.v.
Kombi-bruger profiler i FleXmobility.Cloud inkluderer Teams Plug-in, Mitel Assistant, tilgængelig for download i Microsoft Store.
Med Teams4Wildix, det avancerede integrations plug-in udviklet af Wildix, kan Teams brugere ikke kun foretage og modtage VoIP opkald, men også drage fordel af alle de avancerede telefoni-funktioner fra Wildix CLOUD direkte i Teams.
Disse omfatter: kald i kø, telefonsvarer, omstilling af opkald, banke på, opkald i venteposition, viderestilling af opkald, opkaldskontrolfunktion, IVR’er, dag/nat-tjeneste, musik på hold, automatisk betjening og andre vigtige VoIP-tjenester.
Når denne integration er fuldført, tilføjes en ny “Wildix Collaboration”-fane til Teams-grænsefladen. Brugere kan foretage og modtage opkald direkte fra denne fane ved hjælp af WebRTC-softphonen fra Wildix CLOUD.
Hvor der er behov for mere funktionalitet og udvidede applikationslag for telefoni, skal MS Teams suppleres med 3. parts ’entreprise’ telefonifeatures. Der hvor behovet er applikationslag som fx Kontaktcenter med mulighed for Multimedie og CRM -integration, Recording, PC-omstilling samt Mobilklient der ikke kun kan fungere som softphone. Vil alle disse behov kunne suppleres med applikationslag fra samme producent ”Mitel” med FleXmobility.Cloud.
Er ønsket, at få telefoni med i jeres Teams-klient, på en simpel og enkel måde, uden synlig 3. parts telefoni-applikation lagt oven i Teams? Kan Uni-tel’s Teams løsning være det optimale valg.
VINCENTZ AS skræddersyr Uni-tel’s løsning til jeres behov, og vi sikre samtidig en let og smidig opstart, og telefoni ind og ud af Teams med mobilintegration og statusvisning i real-tid, samt omstilling af opkald, med og uden præsentation, oven i købet med nogle af markedets bedste samtalepriser og sekundafregning igennem Uni-tel som dansk SIP-provider.
Call2Teams er en unik add-on til Office 365, som integrerer virksomhedens telefonsystem i Microsoft Teams. Dine medarbejdere får mulighed for at foretage og modtage opkald, ved hjælp af Microsoft Teams-appen på en hvilken som helst enhed, uanset hvor de er. Samtidig med I beholder alle eksisterende numre, avanceret routing og call center funktionalitet konfigureret i virksomhedens telefonisystem. Call2Teams tilføjer, enterprise telefoni funktionalitet til Teams som ikke leveres af Microsoft – Call2Teams fungerer både med Wildix CLOUD og med FleXmobility.Cloud.
Mitel powered FleXmobility Cloud og Call2Teams supplerer Microsoft Teams, med avancerede ’entreprise’ telefonifunktioner og statusvisning i realtid.
VINCENTZ AS TILBYDER ENTREPRISE TELEFONIFUNKTIONER til MICROSOFT TEAMS MED:
Leder du efter en leverandør, der kan hjælpe dig med udvidet funktionalitet til Microsoft Teams, hjælper vi gerne. Kontakt os for yderligere informationer eller en uforpligtende løsningssnak.