DK

REN MOBILLØSNING

– LYDER TILTALENE, MEN ER IKKE UDEN PROBLEMER

Argumenterne er velkendte, for at fravælge ”Fastnet” telefoni til fordel for en ”Ren Mobilløsning”. Mobilløsninger alene fungerer også fint i privatlivet, men der er problemstillinger forbundet med rene mobilløsninger, når det gælder erhverv…

VI BRINGER HER DE HELT BASALE PROBLEMSTILLINGER

Uden at gå i dybden omkring de begrænsninger en ren mobilløsning naturligt medfører, i forhold til integrationsmuligheder mod virksomhedens øvrige forretningsapplikationer, bringer vi her lidt fakta om de mest basale udfordringer ren mobilløsning medfører.

Først og fremmest er det kun ganske få virksomheder, hvor alle medarbejdere er bedst tjent med en smartphone som eneste telekommunikationsværktøj. Det fungerer typisk fint for virksomhedens ledelse, for sælgere og for servicepersonale som kører ud til kunderne samt for personale på lager og i produktion. Men når det kommer til de øvrige medarbejdere, dem som tilbringer deres primære arbejdstid i virksomheden og har fast arbejdsplads – det kan fx være i administration, kundeservice eller supportfunktioner, er en ren mobilløsning ikke optimalt. Vi ser, i vores dagligdag med kunderne, sjældent en ren mobilløsning forlænges efter første periode.

Vælger man ren mobilløsning, placerer man samtidig virksomhedens telefonløsning ”i maven” på teleselskabet. Derved opstår der en uhensigtsmæssigt situation, hvor der gives afkald på udbyderuafhængig, og man har ikke mulighed for at skifte mobilselskab, hvis en bedre aftale er mulig hos et andet selskab eller nuværende udbyder ikke kan leverer den, for virksomhedens medarbejdere, bedste dækning i deres mobile hverdag.

Der ligges mange resurser i at få virksomhedens telefonløsning til og fungere så optimalt som muligt, og sikre at medarbejderne og kunderne får de bedste betingelser. Man bør være opmærksom på, at det er forfra igen, og man ikke undgår at skulle forholde sig til ny løsning og opsætning, hvis virksomheden ønsker at skifte mobilselskab.

STRØM, TID, SERVICE, DÆKNING OG FLEKSIBILITET

En moderne smartphone er et ”multiværktøj” og benyttes, ud over til de helt indlysende kommunikationsbehov, også med applikationer der anvendes både privat og erhvervsmæssigt – jo mere den bruges til, jo hurtigere har den behov for også at blive opladet. Derfor er noget så banalt som et afledet batteri, en faktor der kan have stor betydning i hverdagen, og betyde man mister forretning.

Opkald som håndteres i en ren mobilløsning, vil også være længere tid under vejs, alene af den årsag at opkaldet skal ud over mobilnettet. Der skal tillægges flere sekunder før telefonen begynder at ringe. Anderledes er det med opkald til IP-telefoner og softphones, hvor opkald sker samtidig med ringetonen. Skal opkaldet også stilles om, så tillægges yderligere sekunder, og er modtager, der stilles om til, også en mobiltelefon, ja så tillægges yderligere sekunder før kontakt. Konklusionen er, at kunderne får en ringere service, og medarbejderne brugere mere tid på basal telefonhåndtering i en ren mobilløsning.

Har virksomheden ønsker i retning af, på et tidspunkt at kunne integrerer med andre systemer, fx med virksomhedens CRM-system, så tilbyder en ren mobilløsning meget begrensede muligheder eller slet ingen.

Mobildækning kan også være en udfordring og resulterer i dårlig lydkvalitet eller slet ingen. Tiden og teknologien arbejder for at give bedre dækning og hurtigere forbindelser. Men det er et faktum, hver gang der indføres ny teknologi, som fx da vi gik fra 3G til 4G og næste step 5G, så betyder det også ringere dækning i overgangsperioder. Uanset hvilken en teknologi man anvender, dukker der stadig sorte huller op hvor man mister forbindelse.

Et mobilbaseret kommunikationssystem, er ganske enkelt heller ikke så fleksibelt som en løsning, der også inkluderer fastnet telefoni, når det handler om omstilling af samtaler – særligt ikke hvis der skal omstilles mange opkald. Her det ikke usædvanligt at mobile brugere, mange gange finder det nemmest bare at oplyse telefonnummeret til sin kollega, frem for at forsøge en omstilling af en samtale fra smartphonen.

HVAD MED KULTUREN?

En anden problemstilling ved rene mobilløsninger, er ikke nødvendigvis af teknisk karakter – det handler også om kultur og kollegiale omgangsformer.

Hvem tager fx kollegaens telefon, hvis han ikke er på sin plads? Man tager ikke bare sin kollegas mobiltelefon, hvis den ringer – og man trækker heller ikke opkaldet.

Anderledes er det med en løsning som omhandler fastnet telefoni, herunder IP-telefoner og softphones, hvor man kan tage kaldet i vished om at det er arbejdsrelateret. Der er noget privat over en mobiltelefon, hvilket også betyder, at man ikke bare aflytter kollegaens beskeder på mobilsvareren, som man gør det med en fælles firmatelefonsvarer. I praksis betyder det, at man kan miste vigtige opkald.

HAR DU BESLUTTET DIG FOR EN REN MOBILLØSNING?

Hvis beslutningen er, at virksomhedens telefonløsning skal være en ren mobilløsning, tilbyder VINCENTZ AS med FleXmobility® Light, en omstillingsløsning der kan vælges som ren mobilløsning og tilbydes med attraktive mobilabonnementer.

Kontakt os gerne for en snak om FleXmobility® Light som ren mobilløsning, og lad os kvitterer med et uforpligtende oplæg på mobil omstillingsløsning, der tilbyder valgfri mobildækning til brugerne, konkurrencedygtige priser og mobilabonnementer uden binding.

VINCENTZ AS - MOBILMENU